vrijdag 14 december 2012

Wat we weten over de ziekte en de behandeling

De ziekte
Theo heeft een Non-Hodgkin B-cel lymfoom (Burkitt)
Het is een agressieve kanker die het hele lichaam aantast. De kwaadaardige cellen worden in de lymfeklieren aangetroffen, maar ook in het beenmerg, waar het bloed gemaakt wordt. Deze specifieke vorm van de ziekte komt vooral bij kinderen voor. Volwassenen kunnen ook lymfomen krijgen, maar deze groeien meestal trager.
Bij Theo zijn vooral de nieren (die ook een klier zijn) aangetast. Dat maakt de behandeling iets moeilijker, omdat er extra opgepast moet worden dat zijn lichaam de behandeling aankan.

De behandeling
Gedurende ongeveer 6 maanden krijgt Theo een behandeling met verschillende chemo-medicijnen. Twee daarvan worden rechtsreeks in het beenmerg ingebracht. De andere krijgt hij via een infuus.
Theo maakt ook deel uit van een onderzoek waarbij er een extra medicijn wordt toegediend (rituximab). Bij volwassenen heeft dit medicijn goede resultaten - bij kinderen is men nog niet helemaal zeker, maar men verwacht het wel.
Alle medicijnen die Theo krijgt werken in op sneldelende cellen. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen goede en slechte sneldelende cellen. Het gekende gevolg is dan ook dat de goede cellen vernietigd worden. Verwachte bijwerkingen : misselijkheid, braken, diarree, obstipatie, haaruitval, aften in mond en slokdarm, en het verminderen van het aantal witte bloedcellen.

Vermijden van infectiegevaar 
De afbraak van de witte bloedcellen heeft als grote gevolg dat Theo geen weerstand meer heeft.  We moeten er dan ook goed voor zorgen dat Theo niet besmet of geïnfecteerd wordt met virussen, bacteriën, of schimmels. Maakt hij koorts, dan moet hij meteen weer het ziekenhuis in.

Normaal gezien zijn er een 6-tal chemokuren van een week met telkens twee weken rustpauze tussen. Tijdens een rustpauze krijgt Theo de tijd om nieuwe witte bloedcellen aan te maken. Lukt dit nog niet op de twee weken, dan wacht men langer met het toedienen van de volgende chemokuur.



Chemo-Kasper
Dit is volgens de kinderboekjes de held die Theo gaat redden.
Kasper ziet niet zo goed, en botst daarom ook soms op de goede celletjes... 


1 opmerking:

  1. Theo,
    hier een berichtje van Trooper Robbe. Samen met papa hebben we net naar de foto's gekeken van het familie Fouquaet feestje en ik weet nog dat ik met jou heb gespeeld.
    Ik vind het niet leuk dat je in het ziekenhuis bent en hoop dat je snel genezen bent. Papa en mama ook, want ze laten hier elke dag kaarsjes branden voor jou.
    Dat Trooper masker van jou is wel mega cool, dus bij deze doe ik een oproep naar mijn eigen papa om hiervoor te zorgen.
    Ik zou wel op bezoek willen komen, maar papa zegt dat we op een seintje gaan wachten van jouw mama en papa tot we zeker zijn dat je een bezoekje mag krijgen. We willen jou zeker niet meer ziek maken.
    En als je helemaal genezen bent, zou ik graag hebben dat je bij mij eens komt spelen. dat zou ik heel leuk vinden. Jij ook?
    Ik ga nu naar de "Bubbel guppies" kijken op tv. Tot binnenkort! Dikke knuffel van mij, jouw nichtje Julie (nu aan het slapen), nonkel Wilfried en tante Peggy

    BeantwoordenVerwijderen